fbpx
Logotip mutare educació.

2, 3 i 4 de juliol

Inscripcions tancades

Amb cultura, transformem l’educació per transformar el món

 

La cultura transforma. I per transformar, l’educació és clau. mūtāre educació són les primeres jornades a Catalunya de cocreació i de formació per situar la cultura i les arts al centre dels projectes educatius. Tres dies per connectar el sector cultural i l’educatiu, per inspirar-nos, per debatre, per cocrear, per aprendre. Mestres, educadors, artistes i agents culturals, no us perdeu aquesta oportunitat única, mūtāre educació és per a vosaltres.

Logotip plenària mu.

2 de juliol

Objectius:

1. Connectar agents culturals i educatius.

2. Subratllar la importància de la cultura i les arts en l’educació del s.XXI i valorar els centres educatius com a generadors de coneixements i continguts.

3. Identificar els elements i factors clau que faciliten la participació d’agents i projectes culturals i artístics a l’escola.

A qui va dirigit?

Obert al públic en general, en especial a totes aquelles persones que treballen en el sector educatiu o cultural.

Programa

9:00 h – 9:30 h | Arribada i acreditacions
9:30 h - 9:45 h | Benvinguda

Ponents: Marta Esteve, directora de la Fundació Carulla.

Conductor: Frank Sabaté.

9:45 h - 10:45 h | Conferència inaugural
Angélica Sátiro. Importància de la cultura i les arts en l’educació del s.XXI i dels centres educatius com a generadors de coneixements i continguts. Pedagogia atrevida com a manera creativa d’entendre l’educació.
10:45 h - 11:55 h | Mūtāre Inspira
Frank Sabaté presentarà i dinamitzarà cada xerrada/performance inspiradora.

Mutare Inspira I: Planters – Con Arte Internacional (Marcela Otarola).

Mutare Inspira II: Versembrant (Pau Llonch).

Mutare Inspira III: Quatre Cordes (Pepe Reche i Clara Cuadern).

Mutare Inspira IV: Escola Miquel Bleach + MNAC.

Pausa (10’).

11:55 h - 13:25 h | Workshop

Workshop + modelatge: Els assistents s’agruparan en diferents grups per identificar els elements i factors clau que faciliten la participació d’agents i projectes culturals i artístics a l’escola.

Brunch

14:00 h – 14:20 h | Conclusions i tancament

Ponents

Marta Esteve
Directora de la Fundació Carulla. Llicenciada en Dret i en Treball Social, i formada per ESADE en lideratge, gestió i impacte de les entitats no lucratives, té una llarga trajectòria dins el Tercer Sector Social. Ha dirigit i liderat projectes a Càritas, la Fundació “la Caixa” i la Fundació IReS, entre d’altres. Convençuda que la cultura fa les persones més lliures i felices i les societats més cohesionades.
Angélica Sátiro
Educadora des dels anys 80. Ha impartit cursos i conferències en diferents països. És facilitadora de la creativitat i experta internacional en el tema, assessorant projectes amb ministeris, universitats, fundacions, museus i altres entitats. És directora de CASA CREATIVA, presidenta de l’associació CREARMUNDOS i doctora CUM LAUDE en Pedagogia per la Universitat de Barcelona.
Frank Sabaté
Mestre a l’Escola Projecte de Barcelona. Apassionat de la programació i la robòtica educativa. És membre del comitè científic del programa Educació Demà de la Fundació Jaume Bofill i del comitè impulsor del congrés STEAM Barcelona. Ha format part de l’organització de les edicions europees de la Scratch Conference (Barcelona ’13, Amsterdam ’15 i Bordeus ’17). És assessor en l’aliança magnet entre l’escola Montessori de Rubí i el CIM UPC.

mūtāre inspira

Planters
El projecte “Planters” es basa en la presència regular d’artistes a les escoles, que treballen de manera coordinada amb els professors especialistes. Es forma un equip mixt de treball entre especialistes dels centres educatius públics i els artistes en residència que es coordinen i preparen les sessions setmanals de manera conjunta. També és rellevant l’assistència a espectacles o la presència puntual d’artistes de renom als centres en format xerrades, tallers, etc. i les mostres o presentacions públiques dels processos artístics dels estudiants en espais públics compartint així allò après amb les famílies i la resta d’alumnat del centre.
Versembrant
“Versembrant” és una escola popular itinerant; un projecte que pretén fomentar la consciència crítica del jovent, mitjançant l’art urbà i el hip hop. A través de tallers de rap, de producció i d’arts plàstiques (sobre racisme, xenofòbia, sexisme…) aspiren a posar l’estètica al servei de la crítica, en un procés creatiu del qual els protagonistes no són els talleristes sinó aquells que creant i repensant el seu entorn s’autotransformen en el procés.
Quatre Cordes
Nens i nenes de diverses escoles de primària toquen instruments de corda, amb una metodologia basada en l’educació emocional per a la transformació social. Proposta de l’Escola de Música de Mataró, el projecte “4 cordes” neix amb el propòsit d’oferir nous recursos per abordar les realitats de l’entorn de l’alumnat a partir de l’aprenentatge artístic, desenvolupar habilitats instrumentals a través del violí i el violoncel i potenciar la cohesió social partint sempre de l’excel·lència en les activitats i la interacció entre el centre educatiu, les famílies i el barri.
Escoles Tàndem – MNAC + Escola Miquel Bleach
Les Escoles Tàndem posen a col·laborar plegats un centre educatius amb una institució de referència durant tres cursos amb la voluntat de ser sostenibles a llarg termini. El cas de l’Escola Miquel Bleach i el MNAC consisteix en una experiència d’aprenentatge a través de l’art, especialment a través de les obres d’un dels museus que tenen més a prop aconseguint que s’acabin transformant les dinàmiques del mateix centre i les relacions del centre educatiu amb el seu entorn més immediat.
Logotip formació mu.

en pedagogies artístiques

3 i 4 de juliol

Objectius:

1. Impulsar el desenvolupament de pedagogies d’educació cultural i artística.

2. Descobrir noves perspectives i sensibilitats envers la importància i l’accés a processos culturals i artístics.

3. Oferir eines i recursos per a la creació artística en qualsevol etapa educativa.

A qui va dirigit?

Mestres d’Educació Infantil i Primària, professors d’ensenyament secundari, artistes o qualsevol agent cultural que vulgui obtenir eines i recursos en la seva pràctica docent mitjançant els diferents llenguatges artístics.

*22 hores de formació reconegudes pel Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya.

*La formació té un cost de 60 €.

Programa – 3 de juliol

8:00 h - 8:25 h | Arribada i acreditacions

Benvinguda.

8:30 h - 9:30 h | Dinàmica inicial
A càrrec de Comusitària.
9:30 h - 11:30 h | Taller 1
1. Moviment – Aimar Pérez

2. Dibuix i pintura – Rafa Castañer

3. Fotografia– Tanit Plana

4. Acompanyament – Comusitària

11:30 h - 12:00 h | Pausa
Espai de preguntes.
12:00 h - 14:00 h | Taller 2
1. Moviment – Aimar Pérez

2. Dibuix i pintura – Rafa Castañer

3. Fotografia– Tanit Plana

4. Acompanyament – Comusitària

14:00 h – 14:30 h | Recollida i comiat

Programa – 4 de juliol

8:30 h – 8:45 h | Arribada
8:45 h - 10:45 h | Taller 3
1. Moviment – Aimar Pérez

2. Dibuix i pintura – Rafa Castañer

3. Fotografia– Tanit Plana

4. Acompanyament – Comusitària

10:30 h - 11:00 h | Pausa
Descans pel cafè.
11:00 h - 13:00 h | Taller 4
1. Moviment – Aimar Pérez

2. Dibuix i pintura – Rafa Castañer

3. Fotografia– Tanit Plana

4. Acompanyament – Comusitària

13:00 h - 14:15 h | Àgora d'experiències
  • Escola Octavio Paz
  • INS Moises Broggi
  • Escola la Immaculada
  • Escola Cooperativa el Puig
  • Artistes Pedagogs
14:15 h – 14:30 h | Recollida i comiat

Talleristes

El cos és el lloc de l'experiència - Aimar Pérez

Tenim un cos, i el lloc on adquirim l’experiència és en aquest cos dinàmic i en un procés de canvi constant. L’educació actual ha descorporalitzat molt el procés d’ensenyança i aprenentatge. Com podem retornar al cos a l’aula? Com podem recuperar la nostra principal eina, el cos, com a lloc de l’experiència? La dansa, com a llenguatge del cos, ens permet encarnar el coneixement i ajudar-nos a integrar-lo i a donar-li un sentit pràctic. Matemàtiques, llengua, física, biologia, filosofia, ètica… totes les  àrees de coneixement, tenen un lloc comú on s’integren i es complementen: el cos. En aquest taller es proposaran alguns exercicis pràctics i senzills per pensar com introduir el cos a l’aula, o més ben dit, no ignorar-lo.

Aimar Pérez

Ballarí de dansa contemporània, coreògraf, investigador, pedagog i escriptor, sempre entenent el cos com a lloc de referència i la dansa com a eina de transformació crítica. Des del 2014 forma part de l’equip docent del Conservatori Superior de Dansa de l’Institut del Teatre de Barcelona. El seu treball transita per la investigació sobre les relacions entre dansa, pedagogia, història i el desenvolupament de noves metodologies cap a la pràctica escènica.

La gran enciclopèdia irregular del dibuix i la pintura - Rafa Castañer

Darrere d’un procés creatiu real hi ha una persona parlant encara que no estigui present en aquell moment. Com ho ha fet? Perquè ho ha fet? Per què és tan bonic o lleig? Perquè està enfadat o trist? Aquí comencen les preguntes, aquí comença un diàleg únic i plural, un diàleg que parteix de l’obra i que és per tots el mateix i diferent. Convertir aquest diàleg en un fet tàctil i donar-li forma de llibre o de col·lecció de llibres és la proposta d’aquest taller.

Rafa Catañer

Artista i il·lustrador. Per ell, dibuixar és entendre amb les mans, en tots els seus treballs predomina l’experimentació narrativa. Treballant sempre sobre aquesta necessitat d’explicar-se, explicar històries a través de diferents veus, formats i mitjans. Paral·lel al seu treball professional com a creador, acompanya i ensenya a d’altres a expressar-se a través de múltiples eines i enfocaments desenvolupant la tasca d’educador en institucions culturals, educatives, sales d’art i galeries.

Veu pròpia (fotografia) - Tanit Plana

La veu pròpia és la clau que obre totes les portes. Ens permet pensar, qüestionar i decidir en relació a qui som i com ens situem en el món. Ens defineix com a subjectes creadors, ens dóna la força de mirar les nostres pors cara a cara i ens reconcilia amb la capacitat d’equivocar-nos. Vist així, semblem invencibles, cavalcant la veu pròpia, però de vegades, el més complicat és trobar-la, localitzar-la i poder sentir-la nítidament. Després d’una breu introducció de caire més reflexiu o teòric, el taller ens proposa aventurar-nos a descobrir les nostres veus pròpies, a través d’uns quants jocs: – la relació que hi ha entre moure els nostres cossos i la recerca de la veu pròpia. – què en diuen, les nostres pors, de la veu pròpia? – el descobriment de les meves coordenades! Tancarem l’activitat pensant com transportar i aplicar la veu pròpia a l’àmbit de la creació. Per fer aquest taller és imprescindible portar roba i calçat còmode i un telèfon mòbil amb càmera.

Tanit Plana

La fotografia és la seva forma de negociar amb la realitat, posar llum sobre allò que no comprèn. Treballa en projectes fotogràfics basats en la investigació artística i en la seva trajectòria, la relació amb la pedagogia ha estat una constant. Ha dut a terme diversos tallers de fotografia amb infants i adolescents en diverses institucions i escoles. Ha estat professora de projectes a la Universitat Pompeu Fabra i actualment a IDEP Barcelona.

Sempre s'ha fet així... (fins ara) - Centó Carbó i Noemí Rubio

Generarem un espai de llibertat i provocació a partir de diferents llenguatges artístics on descobrir i compartir maneres de repensar i reactivar la pròpia creativitat. Farem un viatge per diferents models que van des dels més metòdics, als més absurds o fins i tot màgics, que ens ajudin a generar el nostre propi model i així obrir la nostra tasca docent i inquietud personal a noves possibilitats, noves preguntes i noves formes de sentir, pensar i fer.

Cento Carbó i Noemí Rubio (Comusitària)

Comusitària és una organització dedicada a la creació, investigació i acompanyament de processos artístics comunitaris des de la perspectiva del desenvolupament personal i la transformació social a través de les arts. Comusitària està configurada per músics professionals especialitzats en coaching sistèmic i educació disruptiva (Cento Carbó), metodologies artístiques participatives i facilitació de grups (Noemí Rubio).

Inscripcions tancades

Share This